Tiedote: Mediassa vellova varoituskohu on todettu toteutuneeksi hyvän isännöintitavan mukaisesti

Mediassa on noussut kohu naisesta, joka on saanut varoituksen lapsenlapsen käyttäytymisestä taloyhtiössä, jossa isännöitsijänä toimii Isännöintipalvelu Isarvo Oy.

Aihetta on käsitelty mediassa hyvin suppeasti ja kärjistetyillä tiedoilla, mikä valitettavasti on johtanut yleiseen väärinkäsitykseen isännöinnin roolista varoitusmenettelyssä. Tapaus on myös johtanut mm. vihapostiin isännöitsijälle sekä ulkopuolisten negatiivisiin arvosteluihin ja kommentteihin sosiaalisen median kanavissamme. Aiheesta on uutisoinut ainakin Iltalehti ja Savon Sanomat.

Haluamme huomauttaa, että isännöitsijä ei päätä mielivaltaisesti varoituksista, vaan huomautukseen ja/tai varoitukseen johtaa poikkeuksetta tietty menettelytapa. Selostamme menettelytavan tässä tiedotteessa.

Olemme tehneet sisäisen selvityksen kohteen isännöitsijän kanssa ja olemme todenneet isännöitsijän menetelleen hyvän isännöintitavan mukaisesti. Varoituksen laillisuus on varmistettu Kiinteistöliiton lakiasiantuntijalta puhelimitse. Emme kommentoi tapauksen yksityiskohtia julkisuudessa tarpeettomasti.

 

Isännöintipalvelu Isarvo Oy vaalii viihtyisää asumista

Meille isännöintiyhtiönä on erityisen tärkeää vaalia asumisen viihtyvyyttä ja näin ollen säilyttää ja kohottaa taloyhtiön arvoa. Tähän sisältyy myös kiinteistön puhtaus, siisteys ja kiinteistöä kunnioittava asuminen, myös vierailijoiden suhteen.

Perhearvoja kunnioittavana yhtiönä olemme pahoillamme tapauksesta aiheutuneesta kohusta, joka mediahuomion vuoksi on myös stressaava kyseiselle perheelle ja lapselle. Toivomme pikaista ja tasapuolista käsittelyä osapuolien kesken, jossa pyritään asiallisiin ratkaisuihin.

 

Yleinen käytäntö huomautus- ja varoitusmenettelyssä

Isännöitsijä saa tiedon taloyhtiöltä häiriökäyttäytymisestä, jota kohteen isännöitsijä lähtee tutkimaan saatujen tietojen valossa.

Isännöitsijä ottaa yhteyttä asukkaaseen ja keskustelee asukkaan kanssa häiriökäyttäytymisestä ja sen mahdollisista seurauksista.

Häiriökäyttäytymisen jatkuessa taloyhtiön hallitus äänestää ja päättää varoituksen antamisesta. Mikäli taloyhtiön hallitus päätyy varoitukseen, isännöitsijä laatii ja toimittaa sen asukkaalle.

Varoituksesta on mahdollista reklamoida, jolloin varoitus ja reklamaatio käsitellään yhteistyössä taloyhtiön hallituksen kanssa.

Asukas on vastuussa myös vieraiden käyttäytymisestä taloyhtiössä.

Isännöintipalvelu Isarvo Oy on sisäisessä selvityksessä vahvistanut oikeanlaisen menettelyn toteutuneen.

 

Lisätietoja

Pasi Pesonen
Toimitusjohtaja
Isännöintipalvelu Isarvo Oy
040 593 6353
pasi.pesonen@isarvo.fi